søndag 18. april 2010

Stuck?

Hei og ho!

Hvordan går det i askeskyen der oppe? Vi skjønte ingenting da vi stoppet på et "driver reviver" (gratis kaffe) langs Pacific Highway i går morges og fikk beskjeden om flykaos i Europa. Så nå kommer jo sprøsmålet litt opp i tankene mine... blir jeg STUCK her i Australia? For jeg skal fly via Heathrow til Oslo helga som kommer. Hmm.. Jeg håper det forandrer seg litt der oppe i lufta. Ikke at det er et veldig ille sted å være stuck her, men hvis flybiletten bare ryker, så er det ikke like festlig. Men jeg tar ikke sorgene på forskudd! Gud er i kontroll :)

Vi er akkurat nå halvannen time nord for Sydney, i Newcastle. Det er en industriby, men med veldig flotte strender, så vi hadde et par timer der før i dag.
I går kjørte vi hele dagen fra Byron Bay og ned hit. Pacific highway er en av de flotteste motorveiene jeg har kjørt på tror jeg. Absolutt ikke i asfaltstandard, men i natur rundt. Veldig flott! Det er så mange elver/creek her, med masse trær rundt, så det gir et idyllisk preg langs kysten.

Byron Bay var virkelig konge! Å se et kjent ansikt; Ashenafi, var helt ubeskrivelig herlig. Å prate norsk, men mest av alt å være med en som kjenner deg fra før og alt hjemme, var bare så deilig!! Basen der var et flott sted å være, med gode folk. Fredag morgen sto vi opp kl 5 for å kjøre ut til fyret og se soloppgang på Australias østligste punkt. Det var utrolig flott! Ellers var vi med på outreach og hadde gratis BBQ i parken med musikk og samtaler. Vår siste kveld gikk vi på kafe med Ashenafi og Jonathan, en bra avslutning på et par dager sammen :)

I morgen kjører vi videre til the Blue Mountains og Sydney. Der skal vi bo fram til jeg (forhåpentligvis) reiser på fredag morgen. Jeg gleder meg til å se Sydney! Onsdag kveld skal vi prøve å komme oss på et ungdomsmøte i Hillsong, så det blir bra.
Vi har fått med oss gudstjenester i lokale kirker her i Newcastle og Brisbane, så det har vært flott.
Jeg kjenner at det virkelig er verdifullt å få en slik overgang som dette etter dts'en. Det å få være med de jeg kanskje fikk aller mest kontakt med, og reise sammen og se mer av Australia, mens vi også holder fokuset på Gud. Det er herlig!

Nå trenger jeg senga for å bli klar for mer turisme og storbykjøring i morgen (jeg er kartleser, siden billeiefirmaet krever mer for sjåfører under 25 år), men jeg får da i det minste ofte forsetet :)Peace out!

6 kommentarer:

  1. Kjekt å høre fra deg, tenkjer mykje på deg no når desse flyproblema begynte. Ser at du har ein alle tiders tur, berre utruleg kva du får oppleve. Begynte å bli bekymra for deg korleis du skal komme deg heim. I dag sa dei det er stengt i 18 land i Europa. Men så plutseleg kom det til meg at det samme ordet som eg fekk til deg da du reiste, gjeld no også. Og enda meir! No treng du verkeleg at engelen flyg framfor deg og vaktar deg og fører deg på rett veg. Trur eg skulle seie til deg at du skal vere følsom for kva den hellige ånd taler til deg, for det finst heilt sikkert ei løysing. Og vi her heime i Norge ber mykje for deg, veit du. Lykke til, kjære Maria. Klem fra farmor.

    SvarSlett
  2. De sier på nyhetene nå at "det ser lovende ut for flytrafikken i Norge og Europa". Vi satser på det! Men det er sikkert lurt at du kontakter flyselskapet for å høre om du bør ta noen forhåndsregler.

    SvarSlett
  3. Jeg er saa forvirra i hva som er lurt.. Aa i det hele tatt skulle booke om vil ikke gi ledige seter foer i begynnelsen av mai. Saa jeg tror jeg vil virkelig haape og be om at ting funker paa fredag.. Jeg ringer Qantas imorra tror jeg. Men de har bedt folk vente med aa kontakte fordi de har utrolig paagang naa. Men jeg maa jo nesten bare ringe. Det paavirker jo Oslo-krs, og sydney-brisbane ogsaa.. Himla stress!!!! Jeg vil hjem..

    Takk farmor for melding og innlegg. Det setter jeg veldig pris paa!! Jeg ber mye over det, men faar mer beroligheter enn konkret veiledning. Men jeg er Guds tjener og kanskje han vil ha meg her litt til.. Men ja.. Jeg venter i spenning paa mer veiledning :) takk for boenn og stoette!!

    BE OM AT TING FUNKER INNEN FREDAG, og at alt kan gaa som normalt.

    SvarSlett
  4. Hei vennen.

    Hvis ikke flyselskapet vil noe annet, reiser du hjem. Tror det skal gå greit nå om ikke noe nytt skjer. Havner du i Asia, er vel det ganske interressant?? Neida, bare tuler. Klart du kommer hjem nå!!
    Du får holde oss informert underveis.
    Har du et matønske da, Maria?
    Og vil du ha huset fullt, eller bare oss i helga?
    Veldig lykke til med reisa. Vi ber for deg. Klem fra mamma.

    SvarSlett
  5. Siden du og pappa er så nøye med rettskrivning, vil jeg bare rette ordet tuler, til tuller ;).....

    SvarSlett
  6. Les neste innlegg;)

    Matoenske skal jeg nok faa funnet ut av! Jeg skal grunne paa det et par uker.. Jeg har faktisk smakt en bit brunost fra ei anna norsk her, herlig!!

    SvarSlett