onsdag 16. desember 2009

Misjon er et veldig spennende tema å ha om! Taleren vår er veldig vittig når han plutselig setter inn med bevegelser og gira stemme til et eller annet bibelvers (særlig Apg. 1,8) eller en historie fra et land han har besøkt. Disse dagene har vi om misjonsbefalingen(e). For den er skrevet i hvert av evangeliene! Først hadde vi litt bakgrunnsstoff om de 4 evangeliene - veldig interessant. Deretter så vi hvordan hvert evangeliums tema, målgruppe, forfatter og nøkkelord påvirker hvordan misjonsbefalingen er uttrykt. Og det er ikke bare den i Matteus vi skal ta til oss. I dag hadde vi om Markus og Lukas, og han legger særlig vekt på Lukas', for det er "the human gospel". Nøkkelordet i Lukas (og i Apg - nevnt 39 ganger) er vitne (witness). Vi skal være et vitne i verden. Det er en tilstand - være, ikke noe vi tar på oss innimellom. Og vitne betyr fra gresk i disse sammenhengene martyr. Så vi skal være villige til å dø for at evangeliet skal bli spredt. Men vi har faktisk allerede dødd. For vi døde da vi tok på oss Jesus, men han døde for oss og vi fikk nytt liv i ham. Så vi er ikke lengre av de dødelige, for vi har evig liv. Så da er det jo ikke så skummelt allikevel ;) Dette ble et superkort inntrykk av hva vi har om, men det er gode ord å ta med seg. Og alt er så bra, at jeg kunne skrevet side opp og side ned fra notatboka (bøkene).

I kveld hadde vi åpent møte for menigheten i VMR-bygget (der vi hadde undervisning for noen uker siden). Vi ble kjørt hjem i tre biler av Will, Anna og Joel. Jeg kjørte med Will, i den første bilen. Halvveis i innkjørselen vår ligger det en PYTONSLANGE på ca 2 meter og krysser over hele veien. Jeg, Lisa og Sandra satt veldig fint i baksetet med panoramautsikt. Etter hvert som de to andre bilene kom også, var det en del som gikk ut, og Will og Benellen prøvde å dytte i den for å få den bort. Etter 10 minutter måtte vi av hensyn til naboen, og slangen som nesten ikke rigget seg og bare stirret på oss, kjøre ut i grøfta og forbi. De turte visst å gå nærme siden de ikke er giftige, men angriper med å surre seg rundt og klemme til døde (ikke mennesker med mindre de er veldig store). Jeg tilhører nå allikevel de som ikke tar store sjanser og er en tilskuer i trygg tilstand. Men det var jo en artig opplevelse! Selv om jeg ikke er helt sikker på om jeg er så glad for at det var i innkjørsel-veien vår den var.. Det er liksom litt for nærme hjemme og der vi alltid går når vi er ute og går tur.


Grunnen til at vi måtte bli kjørt hjem var forresten at vår kjære van Elmer har bestemt seg for å bli parkert. Den er nesten ikke kjørbar, i hvert fall ikke i trygg tilstand. Så det kompliserer jo ting litt. Vi føler oss ikke akkurat mindre stuck her i bushen.. Men det er jo flott her da! Med våre dyriske omgivelser.. ;)
Vi håper på et bønnesvar om ny van/ noe som kan hjelpe, for det er en kjip situasjon. Men folk stiller opp og hjelper, all respekt til det!


Et eksempel på en pytonslange, typen Carpet Snake som det sannsynligvis var. Benellen tok noen bilder, men jeg får se om jeg får tak i og legger de ut senere..

9 kommentarer:

  1. Så dumt at der det er varmt og flott, er det så mykje skummelt å vere redd for! Her ventar vi snø og kulde til jul, det skal visst bli julestemning i heile landet.
    Skulle gjerne vore på undervisninga i lag med deg, Maria. Tenkjer mykje på at vi skal vere vitne. Skulle i grunnen sprunge ut på gata og ropa at folk må ta imot Jesus før det blir for seint. Ialle fall er det viktig at vi er " ei duft fra liv til liv " der vi er.
    Så kjekt og spennande å lese kvar gong du skriv!

    SvarSlett
  2. Bra du får hjerte for misjon.
    Og når du er ferdig med Australia og denslags, kan du jo engasjere deg i Landvik menighets misjonsprosjekt. Kola-halvøya venter!!

    Må sitere Agderposten i dag - som skriver om Jerv:
    "Keeper Henrik Jortveit er i militæret, men er kanskje tilbake til høstsesongen."
    => Det var nytt for oss!?!
    Ellers er jo Totto sparket som trener, det vet du sikkert.

    SvarSlett
  3. Godt å høre farmor! Å ha det med i tankene i hverdagen er utrolig viktig.

    HAHA, Kola-halvøya ja.. Jeg tror ikke jeg er kalt til kalde områder, rimelig sikker på det! ;)
    Hmm, dette får Henrik nesten svare på selv her inne, men det tror jeg er ganske drømmetenking fra Jervs side.
    Jeg fikk en oppdatering av Mads her en dag, siden jeg aldri får med meg nyheter. Så Totto var en nyhet da. Blir vel godt med noe nytt..

    SvarSlett
  4. hehehe. det var vel egentlig nytt for meg også det der. det samme skjedde i søgne ei gang, når budstikka skrev at jeg skulle fortsette i klubben. men de hadde ikke snakket med meg. hehe.jeg bestod forresten sanitetseksamen også i går, så takk for bønn.jeg tviler vel egentlig på at det blir jerv til høsten.
    flott at du syns det var bra med misjon. er jo en viktig ting i kristenlivet det. det er gøy å lese på bloggen din. du kommer ikke til å være så redd for edderkopper og slanger når du er ferdig der nede, hvis det fortsetter slik som dette.
    ha en strålende dag

    SvarSlett
  5. Himla godt å høre du har det så bra:) Må si jeg ikke misunner deg for slangemøte, pytonslanger kan bite godt fra seg de også :P Treffer uheldigvis nok av de på jobb!! Gleder meg til du kommer hjem.. kos deg søta<3

    SvarSlett
  6. OK Henrik, det var som antatt...

    Forresten; hvis du trykker en tast som heter Shift og ser ut som en dobbel oppoverpil, går det an å få store bokstaver på data'n.

    SvarSlett
  7. HAHAHA - Pappa <3

    Så koselig å høre fra deg Trine!! Kan tenke meg du har litt erfaring med slanger ja.. Jeg har i grunnen aldri misunt deg for det, og gjør det fremdeles ikke! Gleder meg til å se dere alle igjen :)

    Jeg kommer til å være så godt som herdet, men når jeg kommer hjem har jeg jo mange kjære som gjerne vil spare meg for å måtte takle krypa. Og det setter jeg pris på.

    SvarSlett
  8. Hehe. Ja den så jeg nå. Skriver litt fortere uten å gjøre det, men jeg skjønner at det kan være irriterende. Hehe. Jeg sier som vi sier i militæret hele tiden; "Det er mottatt" :) Jeg kommer kanskje innom en dag hvis det passer...?

    SvarSlett
  9. Hei Henrik.
    Ja, kom gjerne innom :) Det hadde vært koselig:)

    SvarSlett